علائم-،-تشخیص-و-درمان-آندومتریوز

آندومتریوزچیست؟

آندومتریوز یکی از بیماری های زنان است که نام آن از واژه ی آندومتر یعنی بافتی که سطح داخلی رحم را می پوشاند، گرفته شده است. در این بیماری، بافت رحم یا آندومتر در خارج از رحم رشد می کند و در قسمت هایی از بدن مانند تخمدان ها، سطح بیرونی رحم، لوله های رحمی، بافت های لگنی و فضایی که بین روده ها، مثانه و رحم ایجاد می گردد. این وضعیت به ندرت در نقاطی دورتر از دستگاه تناسلی ایجاد می شود.

راه های شناسایی بیماری آندومتریوز؟

1) به دردهای قاعدگی خود دقت کنید.

خیلی از خانم ها در هنگام قاعدگی دردهای خفیفی را تجربه می کنند که طبیعی است. به درد های قاعدگی شدیدتر از دردهای عادی دیسمنوره می گویند. ممکن است دیسمنوره علامتی از آندومتریوز یا مشکلات لگنی دیگر می باشد. البته وجود دیسمنوره در یک خانم حتماً به مفهوم مبتلا  بودن به آندومتریوز یا مشکلات دیگر لگنی نیست.

2) درد مزمن لگن را جدی بگیرید.

برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز در طول ماه و نه تنها در طول دوره های قاعدگی، درد پشت یا کمر، شکم و ناحیه لگن را تجربه می کنند. اگر در معرض درد مزمن هستید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. این مسئله باید بررسی شود که آیا درد شما به علت آندومتریوز است و یا یک عامل دیگر آن را به وجود آورده است. ممکن است نیاز به اقدامات درمانی داشته باشید

3) درد داشتن در هنگام رابطه جنسی ممکن است نشان دهنده آندومتریوز باشد.

درد مداوم در هنگام مقاربت جنسی طبیعی نیست. این در می تواند نشانه ای از آندومتریوز و یا مشکل دیگری باشد که قطعاً نیاز به پیگیری دارد.

4) اگر در هنگام ادرار یا دفع ادرار درد دارید و یا از درد در روده ها رنج می برید

حتماً با پزشک خود صحبت کنید. چراکه آندومتریوز گاهی اوقات این علائم را نشان می دهد، به خصوص اگر این دردها در دوران قاعدگی بدتر می شود.

5) وضعیت خونریزی خود را در دوران قاعدگی کنترل کنید.

زنان مبتلا به اندومتریوز گاهی اوقات دوره های بسیار سنگین خونریزی (منوراژی) و یا خونریزی بین دوره های قاعدگی را تجربه می کنند. اگر خونریزی غیرطبیعی را در طول دوره قاعدگی و یا بین دوره های خود تجربه می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. البته به سختی می توان معیاری مشخص کرد برای تشخیص اینکه خونریزی در قاعدگی سنگین بوده و یا خیر، اما به طور کلی، اگر

• شما بیش از یک هفته هست که خونریزی دارید،
  • اگر پس از گذشت تنها یک ساعت مجبور هستید به دلیل خیس و غوطه ور شدن در خون،  پد بهداشتی خود را تعویض کنید،
  • و یا لخته‌های بزرگ در خون قاعدگی وجود دارند، ممکن است منوراژی داشته باشید.
  • این حالت ممکن است همراه با علائمی مانند خستگی و تنگی نفس رخ دهد.

6) اگر مشکلات گوارشی را تجربه می کنید، این علائم می توانند نشانه های آندومتریوز باشند.

اگر با مشکلاتی چون اسهال، یبوست، نفخ یا تهوع بیشتر از حد معمول روبرو شدید، به یاد داشته باشید که آندومتریوز می تواند این مشکلات را به ویژه در دوران قاعدگی شما ایجاد کند. لذا حتما به پزشک خود مراجعه کنید

7) اگر قصد بارداری دارید و بیش از یک سال است که علی رغم نزدیکی محافظت نشده، بارداری رخ نداده است، این می تواند علامتی از بیماری آندومتریوز باشد که نیاز به بررسی دقیق تر دارد. چراکه در آندومتریوز به علت کاشته شدن بافت در لوله‌های رحمی و تنگ شدن آنها می تواند نازایی پدید ‌آید.

درمانگاه شبانه روزی آریا فولاد شهر
ارائه خدمات پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، پوست، زنان و مامایی