پیشگیری از معده درد عصبی | کلینیک شبانه روزی فولادشهر | درمانگاه شبانه روزی آریا فولاد شهر

چگونه از معده درد عصبی پیشگیری کنیم؟

قرص های معده درد عصبی و داروهای مسکن و ضدالتهاب همیشه در دسترس هستند؛ اما با تغییر دادن برخی عادات زندگی و تغذیه‌ای تا حد زیادی می‌توان جلوی معده‌درد عصبی را گرفت:

• بهبود سلامت روده

با خوردن غذا‌های حاوی فیبر و پروبیوتیک معده و روده خود را تقویت کنید. پروبیوتیک با تأثیر روی عصب واگ، باعث کاهش اضطراب و التهاب روده می‌شود.

• کنترل استرس در زندگی

داشتن معده‌درد عصبی نشانگر این است که شما در زندگی روزانه خود زیاد احساساتی شده. و احساساتی مانند استرس، ترس و خشم به دفعات در حالات شما رخ می‌دهد. با کنترل احساسات خود به‌کمک روش‌های روانشناسی یا راه‌هایی که خودتان به آن عادت دارید، درصد زیادی از معده‌درد عصبی شما حل خواهد شد.

• سعی کنید بیشتر ورزش کنید

سخن گفتن از فواید ورزش کردن احتمالاً تکرار مکررات و باعث سر رفتن حوصله خواهد بود. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، شنا، یوگا و سایر ورزش‌های ملایم یک راه بی‌دردسر و تضمینی برای خالی کردن احساسات و کاهش علائم معده‌درد عصبی است.

• تغییر غذا

تغییر در عادات غذایی باید آگاهانه و در صورت ممکن با نظر دکتر نفخ معده و پزشک تغذیه انجام شود. تغییرات را به صورت آرام و تدریجی اعمال کنید. ایجاد تغییرات گسترده و ناگهانی تأثیر منفی روی سلامت کلی بدن و دستگاه گوارش شما خواهد گذاشت.

حجم وعده‌های غذایی را کمتر کرده و این کاهش را با افزایش تعداد وعده‌های روزانه پوشش دهید. به جای یک وعده بزرگ و سنگین، چند وعده کوچک و سبک میل کنید. غذاهای پرچرب، پرادویه و شور مصرف نکنید، نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار مصرف نکنید و در کنار وعده‌های غذایی خود از سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج و کاهو استفاده کنید.

صفحه ی رسمی اینستاگرام کلینیک شبانه روزی فولادشهر را مشاهده نمایید.

درمان معده درد عصبی

برای درمان معده درد عصبی در طب سنتی و درمان درد معده عصبی به روش خانگی روش‌های مختلفی وجود دارد که به‌راحتی قابل انجام هستند.

۱. آب بنوشید

طبق تحقیقات انجام‌ گرفته در زمینه تأثیر نوشیدن آب بر معده درد عصبی توسط اسکات کوهن Scott Cohen، اگر استرس یا هیجان بیش از حد، موجب استفراغ شما یا فرزندتان می‌شود، برای درمان سریع معده درد عصبی باید بدن خود را هیدراته کنید. (آب و مواد معدنی لازم را به بدن خود برسانید). اما برای این کار حداقل نیم ساعت صبر کنید. همچنین تا ۶ ساعت پس از آخرین استفراغ، غذا نخورید.

۲. اجتناب از مصرف کافئین

کافئین با افزایش سطح اضطراب و نگرانی باعث تشدید معده‌ درد عصبی شده و روده‌ را نیز تحریک‌پذیرتر می‌کند. در صورت رخ دادن معده‌درد عصبی تا زمانی که درد و التهاب فروکش نکرده به‌ هیچ‌ عنوان نوشیدنی کافئین‌دار مانند قهوه و چای سیاه مصرف نکنید.

۳. مدیریت استرس، اضطراب و هیجان

برای مدیریت استرس اضطراب و هیجان خود از روش‌های زیر کمک بگیرید:

• تنفس عمیق
  • ورزش سبک
  • تمرکز بر تنفس
  • سرگرم‌ کردن خود با هر روشی که خودتان می‌شناسید و به آن عادت دارید
  • فکر کردن به حالتی که با ترس‌های خود روبه‌رو شده‌ و بر آن‌ها غلبه کرده‌اید
  • برنامه‌ریزی و به‌دست گرفتن کنترل امور برای حل مشکل پیش رو که باعث معده‌درد عصبی شما است
  • پیروی کردن از یک رژیم غذایی برای معده درد عصبی
  • مدیتیشن و ریلکس کردن
  • استراحت‌کردن و چرت زدن

۴. مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی

غذاهای مضر برای معده درد عصبی را شناختیم، حال برای درمان معده درد عصبی با گیاهان دارویی می‌توانید از چای نعنا، چای زنجبیل، لیمو و گیاهانی مانند اسطوخودوس را در حالت دمنوش برای معده‌درد عصبی استفاده بکنید.

از انواع دارو گیاهی معده درد عصبی می‌توان به بابونه، قاصدک، بیدمشک، روغن کرچک، آلوئه‌ورا و شیرین‌بیان اشاره کرد. تمام این گیاهان خاصیت ضدالتهاب داشته و در عمل هضم غذا نیز مؤثرند.

۵. مصرف دارو برای درمان معده درد عصبی

داروی معده‌درد عصبی در داروخانه‌ها به شکل قرص و شربت خوراکی موجود است.

سخن پایانی

همان‌طور که متوجه شدید، معده‌درد عصبی کاملاً متأثر از حالات درونی و احساساتی است که شما در طول روز آن‌ها را تجربه می‌کنید. این احساسات هرکدام منجر به واکنش فیزیکی و شیمیایی خاصی در بدن شده. و برخی نیز با تغییر سطح ترشح هورمون‌های مختلف در بدن، باعث تحریک معده و روده می‌شوند.

نتیجه این تأثیرات معده‌درد عصبی است و علائمی مانند نفخ معده، تأخیر در تخلیه معده، حالت تهوع، دل‌پیچه، احساس لرزش در معده، احساس سوزش، دلشوره، احساس اضطراب و نگرانی، سوءهاضمه، احساس سیری زودهنگام و تکرر ادرار را در پی خواهد داشت.

صفحه ی رسمی اینستاگرام کلینیک شبانه روزی فولادشهر را مشاهده نمایید.

جهت ارتباط با کلینیک شبانه روزی فولادشهر ، اینجا کلیک کنید.

مطالب پیشنهادی کلینیک آریا فولادشهر (کلینیک شبانه روزی فولادشهر):

نحوه درمان استرس و اضطراب

مقایسه استرس با اضطراب