ویتامین های مفید برای پوست | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

بررسی ویتامین های مفید برای پوست

مصرف انواع ویتامین‌های مناسب برای پوست چه از طریق رژیم غذایی یا از طریق مکمل‌ها به اندازه سایر راهکارهای مراقبت از پوست موثر و مفید هستند. در این مطلب سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر ویتامین های مفید برای پوست را مورد بررسی قرار می دهیم.

کورکومین

کورکومین یک رنگدانه شیمیایی و گیاهی قوی است که توسط گیاهان خاصی از جمله زردچوبه تولید می شود. کور کومین باعث رنگ زرد و فواید زیاد زردچوبه می شود. از نظر سلامت پوست، اثرات کورکومین به خوبی تایید شده است. علاوه بر تسکین التهاب، بررسی ها نشان می‌دهد که این رنگدانه می‌تواند به تسریع بهبود زخم، کاهش علائم پسوریازیس و حتی درمان سایر بیماری‌های پوستی مانند گال و درماتیت ناشی از تشعشع کمک کند.

ویتامین B-3 یا نیاسینامید ممکن است در تسکین علائم پیری پوست موثر باشند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که حتی می تواند به کاهش ظاهر لکه های پیری و سایر اشکال تغییر رنگ پوست کمک کند. برخی از زنان هنگام مصرف ویتامین های دوران بارداری حاوی اسید فولیک، بهبودی در پوست و موی خود گزارش می دهند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، اسید فولیک ممکن است علائم پیری پوست را بهبود بخشد. محققان دریافتند که کرم حاوی اسید فولیک و کراتین از بیان ژن کلاژن و تراکم فیبر کلاژن پشتیبانی می کند. کلاژن با افزایش سن کاهش می یابد که باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود.

ویتامین B-5 یا اسید پانتوتنیک می تواند در تسکین علائم آکنه و پیری پوست کمک کند. یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده منبع مطمئن در سال 2014 نشان داد که افرادی که مکمل غذایی B-5 را به مدت 12 هفته مصرف کردند. کاهش قابل توجهی در آکنه و التهاب پوست مشاهده کردند. یک مطالعه در سال 2010 با منبع معتبر اثرات کرم پوست حاوی ویتامین های E، B-5 و B-3 را بررسی کرد. این کرم در عرض 6 هفته رنگ و بافت پوست را بهبود بخشید. همچنین به لکه های پیری و هایپرپیگمانتاسیون کمک می کند.

بیوتین

بیوتین یک ویتامین B محلول در آب است که اغلب به عنوان یکی از بهترین ویتامین‌های موجود برای مو، پوست و ناخن به بازار عرضه می‌شود. اما کمبود این ویتامین مهم می تواند منجر به ریزش مو و بثورات پوسته پوسته و قرمز روی پوست شود. به همین دلیل است که این ویتامین به عنوان یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت پوست و مو شناخته می شود. البته کمبود ناشی از بیوتین به ندرت رخ می دهد.

اگرچه تحقیقات هنوز در مورد اثربخشی این ویتامین در استفاده از آن به عنوان یکی از مکمل های اصلی برای پوست درخشان و موهای سالم محدود است. اما کمبود آن می تواند برای پوست شما مضر باشد. حتماً مصرف غذاهای غنی از بیوتین را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا مولتی ویتامین یا مکمل را انتخاب کنید تا بتوانید مقدار ویتامین مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

بهترین ویتامین ها برای پوست | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

ویتامین A

ویتامین A یکی از اولین خطوط دفاعی در برابر بروز مشکلات و بیماری های پوستی مانند آکنه و پیری است. در واقع، یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی آرشیو نشان داد که مصرف دوز کم قرص ویتامین A در کاهش آکنه متوسط ​​در یک دوره سه ماهه موثر است. بسیاری از مطالعات دیگر نشان می دهند که رتینول، مشتق شده از ویتامین A، می تواند در مبارزه با علائم پیری زمانی که مستقیماً روی پوست استفاده شود ، موثر باشد.

البته به خاطر داشته باشید که استفاده از پماد موضعی ویتامین A به شکل رتینوئیدها معمولاً به جای مکمل های خوراکی توصیه می شود. زیرا مصرف مقادیر زیاد ویتامین A می تواند منجر به مسمومیت شده و خطر عوارض جانبی جدی مانند نقایص مادرزادی و تحلیل استخوان را افزایش دهد. بهتر است مقدار ویتامین A مورد نیاز بدن خود را از طریق منابع غذایی تامین کنید. یا برای جلوگیری از عوارض جانبی، مکمل آن را در حد معینی مصرف کنید. مثل همیشه، در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهامی در مورد مصرف مکمل ها حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها می توانند ابزار مفیدی برای کمک به رعایت یک رژیم غذایی کامل باشند. حتی می توانند طیف وسیعی از ریزمغذی های مهم از جمله ویتامین هایی برای ترمیم پوست، ویتامین های خاصیت ارتجاعی پوست، ویتامین هایی برای خشکی پوست را برای بدن شما تامین کنند.

اکثر مولتی ویتامین ها حاوی ترکیب مناسبی از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات تقویت کننده سلامت هستند که می توانند از کمبودهای تغذیه ای در بدن شما پیشگیری کنند. اگرچه ممکن است همه افراد به مولتی ویتامین نیاز نداشته باشند. اما می‌توانند برای افرادی که رژیم‌های غذایی محدود دارند یا افرادی که نیازهای غذایی بیشتری دارند مفید باشد.

گیاهخواران و کسانی که از رژیم غذایی وگان استفاده می کنند و افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند. ممکن است از مصرف مولتی ویتامین برای کمک به افزایش مصرف ویتامین های کلیدی برای پوست سالم و در عین حال حمایت از سلامت کلی بهره مند شوند.

 کلینیک شبانه روزی آریا را در اینستاگرام دنبال کنید

ویتامین C

ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و توانایی آن در مبارزه با رادیکال های آزاد برای جلوگیری از آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو به بدن شناخته شده است. بلکه به عنوان یکی از بهترین ویتامین‌های پوست، می‌تواند به محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و تحریک سنتز کلاژن برای کمک به ترمیم چین و چروک و صاف و لطافت پوست کمک کند.

مثل همیشه، بهتر است ویتامین C مورد نیاز بدن خود را از طریق منابع غذایی مانند مرکبات و سبزیجات تامین کنید. اما می توانید مصرف مکمل های ویتامین C را نیز انتخاب کنید یا از سرم یا کرم حاوی ویتامین C برای صورت و بدن استفاده کنید.

 

ویتامین های B کمپلکس

چندین ویتامین B کمپلکس ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد. ویتامین‌های محلول در آب به‌راحتی به‌عنوان مکمل‌ها، از جمله به‌عنوان مکمل‌هایی که شامل همه 12 ویتامین B کمپلکس هستند، در دسترس هستند.

تحقیقات در مورد نقش مکمل‌های ویتامین B-کمپلکس امیدوارکننده است. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ویتامین B می تواند به بدن در تولید سلول های پوستی جدید و سالم کمک کند. همه تحقیقات چنین مزایایی را پیدا نکرده اند. اگرچه بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ویتامین های B کمپلکس زمانی موثرتر هستند که افراد مستقیماً آنها را روی پوست بمالند.