نحوه درمان استرس و اضطراب | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

نحوه درمان استرس و اضطراب چیست؟

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد راه های مدیریت استرس صحبت کنید تا به شما کمک کند تا مشخص کنید کدام استراتژی برای شما مفید است. مدیتیشن و کاهش استرس مبتنی بر تمرکز حواس به کاهش استرس و نگرانی کمک می کند و همچنین مزایای دیگری مانند بهبود حافظه و تمرکز، فراز و نشیب های عاطفی کمتر و روابط بهتر را به همراه دارد. درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی درمان است که می تواند به علائم سلامت روان کمک کند. برخی افراد ورزش، طب سوزنی و/یا ماساژ را برای مدیریت استرس مفید می دانند. در این مطلب سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر به بررسی نحوه درمان استرس و اضطراب خواهیم پرداخت.

تعریف اضطراب

CBT اغلب در افراد مبتلا به اضطراب استفاده می شود. CBT می تواند به شما کمک کند با چیزهایی که باعث ترس و احساس اضطراب می شوند کنار بیایید و به شما کمک می کند تا با ترس های خود مقابله کنید تا احساس نکنید مجبور به اجتناب از چیزها هستید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین ممکن است یک داروی تجویزی را برای کمک به مدیریت اضطراب پیشنهاد کند. گزینه های زیادی وجود دارد، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب، و ممکن است کمی آزمون و خطا طول بکشد تا داروی مناسب خود را پیدا کنید.

در حالی که همیشه نمی توان از استرس و اضطراب پیشگیری کرد، می توانید اقداماتی را برای کمک به کاهش علائم انجام دهید. اگر در مورد اینکه کدام مراحل ممکن است برای شما مفید باشد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

پیشگیری از استرس و اضطراب

در حالی که همیشه نمی توان از استرس و اضطراب پیشگیری کرد، می توانید اقداماتی را برای کمک به کاهش علائم انجام دهید. اگر در مورد اینکه کدام مراحل ممکن است برای شما مفید باشد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید :

  • فعالیت های آرامش بخش مانند مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفسی را امتحان کنید. همچنین اگر ترجیح می دهید آنها را در خانه امتحان کنید، برنامه های زیادی در دسترس هستند.
  • هر روز زمانی را برای خود اختصاص دهید، کاری را انجام دهید که از آن لذت می برید، مانند پیاده روی یا خواندن کتاب.
  • غذای سالم بخورید ، ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید. سعی کنید با خوابیدن و بیدار شدن در زمان مشخصی هر روز یک برنامه روتین ایجاد کنید. مصرف کافئین را محدود کنید و از مواد مخدر و الکل خودداری کنید.
  • یک دفتر یادداشت کنید و جنبه های مثبت زندگی خود را یادداشت کنید. سعی کنید افکار منفی خود را به چالش بکشید.
  • زمانی که احساس خستگی می کنید، به سخت گیری بیش از حد «نه» بگویید.
  • با خانواده و دوستانی که از شما حمایت می کنند ارتباط برقرار کنید.
  • در محل کار یا مدرسه استراحت کنید.
  • اگر وقت و انرژی دارید از فرصت ها برای داوطلب شدن استفاده کنید.
  • از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا هر یک از داروهایی که مصرف می کنید (از جمله نسخه، OTC، ویتامین ها یا مکمل ها) می تواند در علائم شما نقش داشته باشد.
  • در جستجوی کمک از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص سلامت روان خود تردید نکنید.
  • افراد مبتلا به اضطراب ممکن است از داروهای تجویزی مانند داروهای ضد افسردگی و یا داروهای ضد اضطراب نیز بهره مند شوند.

مقایسه استرس با اضطراب | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

زمان نیاز به پزشک برای استرس یا اضطراب

اگر احساس می کنید تحت فشار استرس یا اضطراب هستید، اگر به سلامتی شما آسیب وارد می کند، اگر از مواد مخدر یا الکل برای مقابله با علائم خود استفاده می کنید، یا اگر علائم جدید یا غیرعادی دارید، زمان خوبی است که از متخصص کمک بگیرید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اولیه شما می تواند شما را معاینه کند و در صورت لزوم شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد. هیچ چیز برای احساس خجالت یا تردید وجود ندارد . استرس و اضطراب بسیار رایج هستند و پزشک شما خوشحال خواهد شد که برای کمک به آنها مراجعه کنید.

گاهی اوقات، علائم اضطراب می تواند مانند حمله قلبی باشد. حتی اگر فکر می کنید که دچار حمله اضطرابی شده اید، بهتر است به اورژانس بروید تا شرایط تهدید کننده زندگی را رد کنید. اگر مطمئن نیستید یا مردد هستید، بهتر است به اورژانس بروید تا بتوانید به سرعت توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی ارزیابی شوید.

 کلینیک شبانه روزی آریا را در اینستاگرام دنبال کنید

تحریک کننده های اضطراب

به طور کلی، استرسی که از بین نمی‌رود می‌تواند باعث ایجاد اضطراب شود، به خصوص اگر به آن توجه نشود. اضطراب همچنین می تواند با کمبود خواب ایجاد شود. محرک های خاص می توانند متفاوت باشند. آنچه باعث ایجاد اضطراب در فردی می شود ممکن است در فرد دیگری باعث اضطراب نشود. آگاهی از محرک های اضطراب و افکار به شما کمک می کند تا مدیریت آنها را یاد بگیرید. برای مثال، اگر می‌دانید که صحبت کردن در جمع شما را مضطرب می‌کند، می‌توانید تکنیک‌های تنفس عمیق را امتحان کنید تا قبل از صحبت کردن در جمع به آرامش برسید.

ارتباط استرس با اضطراب

گاهی اوقات استرس می تواند مثبت باشد، برای مثال، اگر شما را مجبور به انجام یک ضرب الاجل کند، و سپس پس از اتمام کار، استرس از بین می رود. با این حال، استرسی که ادامه می‌یابد و از بین نمی‌رود، می‌تواند باعث اضطراب شود، به خصوص اگر نادیده گرفته شود. اگر علائم استرس یا اضطراب را احساس می کنید، همیشه مفید است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.