عوامل تأثیرگذار بر پالپ دندان | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

عوامل تأثیرگذار بر پالپ دندان چیست؟

در مقاله ای که امروز در سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر برای شما همراهان جمع آوری شده است. به بررسی عوامل تأثیرگذار بر پالپ دندان خواهیم پرداخت.

کلسیفیکاسیون پالپ دندان (Dental pulp calcification)

کلسیفیکاسیون پالپ دندان وضعیتی است که باعث ایجاد توده های سخت کلسیم در پالپ دندان شما می شود. این توده های سخت همچنین به عنوان سنگ پالپ دندان نیز شناخته می شوند. بر اساس پژوهشی که در سال 2016 صورت گرفت، سنگ های پالپ می توانند در یک یا در تمامی دندان های شما ایجاد شوند. آنها می توانند آزادانه در پالپ دندان شناور مانده و یا به عاج متصل شوند. این مورد بیشتر در دندان های مولر رخ می دهد.
علت کلسیفیکاسیون پالپ دندان تا حد زیادی ناشناخته مانده است اما به نظر می رسد که خطر ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر می شود. سنگ های پالپ عمدتا علائمی ندارند اما ممکن است در طول کانال ریشه مشکلاتی را ایجاد کنند.

عوامل تأثیرگذار بر پالپ دندان | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

پالپیت (Pulpitis)

پالپیت التهاب پالپ دندان شما است و زمانی رخ می دهد. که باکتری ها به عاج و مینای دندان شما نفوذ کرده و وارد پالپ دندان شده اند. پوسیدگی دندان، آسیب دیدگی های ناگهانی و ساییدن مزمن دندان می تواند. پالپ را در معرض خطر قرار داده و عفونت ایجاد نماید.
پالپیت را می توان هم قابل برگشت و هم غیر قابل برگشت طبقه بندی نمود. هر دو نوع می توانند به جز درد، التهاب و حساسیت را نیز در پی داشته باشند. در ادامه به تفاوت های این دو نوع نگاهی می اندازیم:
پالپیت برگشت پذیر (Reversible pulpitis)
این نوع پالپیت به التهابی اطلاق می شود که خفیف بوده و پالپ شما نجات پیدا می کند. درد آن به طور کلی کم بوده و تنها هنگام غذا خوردن متوجه آن می شوید. شایع ترین علت پالپیت برگشت پذیر، پوسیدگی دندان می باشد.
پالپیت برگشت ناپذیر (Irreversible pulpitis)
در این نوع پالپیت، التهاب تا حدی پیشرفت نموده که نمی توان پالپ دندان را نجات داد. در واقع درد شدید و طولانی مدت در اینجا منجر به نکروز یا مرگ پالپ می شود.

نکروز پالپ (Pulp necrosis)

نکروز پالپ به مرگ پالپ داخل دندان اشاره دارد و اغلب در نتیجه پالپیت مزمن به وجود می آید. طبق یک بررسی در سال 2016، پوسیدگی دندان شایع ترین علت نکروز پالپ می باشد. قبل از پیشرفت وضعیت شما در نکروز پالپ، ممکن است درد، التهاب و سایر علائم پالپیت را تجربه کنید. زمانی که در مرحله نکروز قرار گرفتید، با از بین رفتن عصب، ممکن است دیگر دردی را احساس نکنید.
نکروز پالپ می تواند منجر به آبسه دندان و تجمع چرک در داخل آن شود. در صورت عدم درمان، آبسه به سایر قسمت های بدن منتقل شده و می تواند سلامت شما را تهدید نماید. در برخی موارد، ممکن است درمان ریشه بتواند نکروز پالپ را مهار کند.