خطرات جراحی برای اندومتریوز | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

آشنایی با عوارض و خطرات جراحی اندومتریوز

جراحی که پزشک ممکن است برای درمان اندومتریوز تجویز کند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند چسبندگی ها و ضایعات اندومتریوز را حذف کرده و شدت علائم بیمار را کاهش دهد و گاهی اوقات باروری را بهبود بخشد. این روش همچنین تنها راه برای تأیید و تشخیص نهایی آندومتریوز است. اندومتریوز یک بیماری نسبتا شایع در زنان است که در آن بافتی در خارج از رحم رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که این بافت روی سایر اندام ها و ساختارها رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، ممکن است باعث درد، آسیب اندام، پریودهای شدید و حتی ناباروری شود. قصد داریم تا در این مطلب سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر به بررسی عوارض و خطرات جراحی اندومتریوز می پردازیم.

پزشک ممکن است بر اساس علائم فرد به اندومتریوز مشکوک شود، اما جراحی لاپاراسکوپی تنها راه قطعی برای تشخیص بیماری است. در طول جراحی، پزشک می‌تواند چسبندگی‌های اندومتریوز را نیز حذف کند. این جراحی می‌تواند علائم فرد را بهبود بخشد.

خطرات پس از جراحی اندومتریوز

خطرات جراحی اندومتریوز تا حدی به نوع جراحی بستگی دارد. به عنوان مثال، فردی که برای برداشتن بافت مشابه آندومتر از مثانه خود تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد، ممکن است مثانه او آسیب ببیند. به طورکلی برخی از رایج ترین خطرات عبارتند از:

• درد بعد از جراحی
  • خونریزی بعد از جراحی
  • جراحی که علائم را درمان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند یا باروری را بهبود نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد.
  • بیمار ممکن است نیاز به جراحی بیشتر داشته باشد، زیرا جراحی تمام بافت را از بین نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد.

مطلب پیشنهادی : نشانه های داشتن عزت نفس

سایر عوارض :

• خونریزی شدید
  • نیاز به هیسترکتومی
  • واکنش آلرژیک به داروهایی که فرد در طول جراحی دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • آسیب به اندام هایی مانند مثانه، روده، رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها

اما گاهی اوقات عوارض جراحی ممکن است کشنده باشد، اما این وضعیت به ندرت رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد عوارض ناشی از جراحی در افراد مبتلا به مرحله III یا IV، در موارد عمیق یا اندومتریوز رکتوواژینال شایع‌تر است. برخی تحقیقات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که حذف اندومتریوز تخمدان ممکن است با تأثیر بر تعداد تخمک های موجود در بدن فرد، باروری را به خطر بیندازد. با این حال، باقی گذاشتن بافت مشابه آندومتر برای رشد روی تخمدان ها نیز به میزان قابل توجهی به کیفیت و شمارش تخمک آسیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند، بنابراین پزشک باید خطرات و فواید آن را بسنجید.

برخی از افراد مبتلا به آندومتریوز ممکن است دچار اندومتریوم شوند که کیست‌هایی روی تخمدان‌هایی هستند که از بافت آندومتر مانند تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. جراحی برای از بین بردن آنها همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بافت سالم تخمدان اطراف آسیب برساند و آن را کاهش دهد.

علت زخم دهانه رحم | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

امکان عود مجدد اندومتریوز

اگرچه جراحی برای اندومتریوز اغلب علائم بیمار را تسکین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و ممکن است باروری را افزایش دهد. اما متاسفانه ضایعات آندومتریوز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند دوباره رشد کنند که به آن اصطلاحا عود آندومتریوز گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و بین۶% و ۶۷%افرادی که جراحی اندومتریوز انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند احتمال بازگشت علائم وجود دارد. حتی ممکن است ضایعات آندومتریوز پس از هیسترکتومی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برای برداشتن رحم دوباره رشد کنند. اکثر پزشکان نوعی درمان هورمونی مانند کنترل بارداری هورمونی را برای کند کردن رشد بافت‌های مشابه آندومتر توصیه می‌کنند.

عوامل تعیین کنندن عود اندومتریوز بعد از جراحی

بازگشت آندومتریوز (عود) پس از جراحی به سه عامل بستگی دارد:

• شدت بیماری در زمان جراحی
  • چگونگی و نوع جراحی برای از بین بردن ضایعات
  • این که آیا پس از جراحی خود درمان سرکوب کننده پزشکی داشته اید.

ضایعاتی که پس از جراحی ظاهر می شوند ممکن است جدید یا از قبل وجود داشته باشند. به همین دلیل، ممکن است برای ارائه دهنده شما دشوار باشد که بگوید آیا بیماری شما عود کرده یا در حال پیشرفت است. بسیاری از مطالعات نیز علائم را به عنوان نشانه ای از بیماری جدید گزارش می کنند.

کلینیک شبانه روزی آریا را در اینستاگرام دنبال کنید

تاثیر لاپاراسکوپی نسب به لاپاراتومی

لاپاراسکوپی نسبت به لاپاراتومی برتری دارد زیرا عوارض جراحی کمتری مانند خونریزی، عفونت و آسیب‌های احتمالی به سایر اندام‌های شکمی را به همراه دارد. لاپاراسکوپی همچنین در مقایسه با لاپاراتومی، بهبودی سریع‌تر دارد.

نکات مراقبتی اندومتریوز بعد از جراحی

هیچ درمان شناخته شده ای برای درمان اندومتریوز وجود ندارد. در عوض، هدف جراحی مدیریت علائم و کند کردن رشد بافت جدید مشابه آندومتر است. درمان هورمونی برای اندومتریوز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از بازگشت بیماری جلوگیری کند و یا شدت علائم را کاهش دهد. این درمان ممکن است شامل قرص های ضد بارداری، پروژسترون یا هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) باشد. با این حال، این درمان ها برای افرادی که در تلاش برای باردار شدن هستند، گزینه مناسبی نیست.

فعالیت بدنی و دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ خطر رشد اندومتریوز را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، اما آنها بخشی از استاندارد مراقبت برای جلوگیری از بازگشت و عود دوباره آن نیستند. برخی از افراد ممکن است بعد از جراحی ورزش یا مکمل مصرف کنند، اما شواهدی اثبات نکرده که این امر در کاهش رشد آینده بافت مشابه آندومتر موثر است یا نیست.