علل و علائم انواع بیماری لثه | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

بررسی علل و علائم انواع بیماری لثه

هنگامی که سخن از سلامت دهان و دندان می شود، احتمالا اولین چیزی که فکر می کنید پوسیدگی دندان است و این که چطور باید جلوی آن را بگیرید تا سلامت دهانتان حفظ شود. اما باید بدانید لثه ها نیز به همان اندازه اهمیت دارند. لثه نقش مهمی در سلامت دهان و سلامت کلی بدن ایفا می کند. در این مطلب سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر علل و علائم انواع بیماری لثه را مورد بررسی قرار می دهیم.

در بسیاری از موارد خونریزی لثه نشان بیماری لثه است. با این حال عوامل دیگری نیز میتوانند منجر به مشکلات و انواع بیماری لثه شوند. مهم این است که بدانید اگر لثه تان دچار مشکل شده و قرمز شده، ورم کرده یا درد می کند باید علت آن را پیدا کنید و سریعتر لثه را درمان نمایید تا آسیبهایی که وارد می کند به حداقل برسد.

به طور کلی التهاب یا عفونت لثه را به دو دسته تقسیم می کنند:

بیماری لوکوپلاکیا:

این نوع بیماری باعث سفید شدن لثه و یا لکه های سفید بر دهان و لثه می شود. معمولا بی ضرر هستند و خود به خود رفع می شوند اما اگر این لکه ها بیشتر شد و بعد از مدتی برطرف نشد حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است به سرطان دهانی منجرب شود.

در دسته بندی دیگر، انواع بیماری لثه از نظر شدت به دو دسته زیر تقسیم می شود:

• ژنژیویت (نوع خفیف با آسیبهای برگشت پذیر)
  • پریودنتیت (نوع پیشرفته با آسیبهای غیر قابل برگشت)
بیماری لثه ناشی از پلاک و باکتری:

تاثیر پلاک بر لثه میتواند به دلیل ضعف بهداشت دهان، تاثیر برخی داروها یا بیماریها و یا سوء تغذیه باشد.

بیماری لثه غیر پلاکی:

برخی باکتریها، قارچها یا ویروسها میتوانند باعث بیماری لثه شوند. برخی از این وضعیتها تحت تاثیر عوامل ژنتیکی یا مشکلات پزشکی سیستمی (مانند آلرژی و برخی بیماریها)، زخم یا واکنش بدن به مواد خارجی (مانند دندان مصنوعی) می باشد. گاهی نیز علت مشخصی برای آن پیدا نمی شود.

سیاه شدن لثه:

تغییراتی بر روی رنگ لثه بوجود می آید که می تواند به دلیل سیگار کشیدن، عوارض بعضی از داروها و یا بهداشت نامناسب دهان و دندان باشد. اما دلیل اصلی سیاه شدن لثه انباشته شدن ملانین در لثه است که باید هرچه سریع تر درمان شود.

بررسی علائم شکستگی یا ترک خوردگی دندان ها | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

علائم هشدار دهنده انواع بیماری لثه

حتی اگر احساس ناراحتی نمی کنید باز هم اگر علائم زیر را دارید حتما فورا به دندانپزشک مراجعه کنید:

• تغییر در تماس دندانها با هم یا اندازه نبودن دندان مصنوعی
  • ایجاد فاصله بین دندان و لثه یا شیار بین آنها
  • خونریزی لثه پس از مسواک زدن یا در حین آن
  • لقی دندان
  • بوی بد دهان یا احساس طعم بد در دهان که برطرف نمی شود.
  • پسروی لثه از اطراف دندان
  • قرمزی، ورم یا حساسیت لثه به لمس یا فشار

کلینیک شبانه روزی آریا را در اینستاگرام دنبال کنید

عوامل ایجاد التهاب یا بیماری لثه

بیشتر موارد بیماری لثه به دلیل عدم رعایت صحیح بهداشت دهان اتفاق می افتند. باکتریها در پلاک جمع شده بر روی دندانها زندگی می کنند و باعث التهاب لثه می شوند. التهاب لثه در بیشتر افراد دردی ایجاد نمی کند. اگر به موقع آن را درمان کنید آسیب ماندگاری وارد نمی شود. در مراحل اولیه میتوان تنها با مسواک زدن مرتب و نخ دندان کشیدن بیماری لثه را درمان کرد.

اما اگر التهاب یا عفونت لثه را زودتر درمان نکنید، پیشروی کرده و به ساختارهای زیر سرایت می کند، استخوان را تخریب می کند و ممکن است دندان خود را از دست بدهید.

سایر عوامل تاثیرگذار در ایجاد بیماری لثه

• تغییرات هورمونی در زنان
  • برخی بیماریها مانند سرطان، دیابت و ایدز
  • برخی داروها به خصوص داروهایی که جریان بزاق را کم می کنند. فنیتوئین (دیلانتین) که یک داروی ضد تشنج است و برخی داروهای ضد آنژین می توانند باعث
  • رشد غیر طبیعی بافت لثه شوند.
  • افزایش سن
  • برنامه غذایی نامناسب (مثلا کمبود ویتامین ث)