درمان آلرژی فصلی | کلینیک شبانه روزی فولادشهر | درمانگاه شبانه روزی آریا فولاد شهر

درمان آلرژی فصلی

برای درمان آلرژی فصلی باید عوامل محرک سیستم ایمنی بدن خود را بشناسید. ممکن است تصور کنید که از گرده‌ی گل دچار حساسیت می‌شوید اما احتمال دارد بعضی عوامل دیگر، علت بروز حساسیت باشند. بیش از دو سوم افراد مبتلا به حساسیت‌های بهاری علائم خود را در طول سال نیز دارند. یک متخصص آلرژی نه‌ تنها علائم حساسیت را درمان می‌کند بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا عامل اصلی حساسیت خود را شناسایی و برطرف کنید.

متخصصان درمان آلرژی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض عوامل تحریک کننده سیستم ایمنی، راهکارهایی را ارائه می‌کند که عبارتند از:

1. گزارش‌های هواشناسی را در فصل‌های آلرژی‌زا از اینترنت، روزنامه، رادیو و تلویزیون دنبال کنیم تا اطلاعاتی در مورد میزان گرده موجود در هوا در این فصل‌ها دریافت کنیم.
  2. در طول فصل آلرژی‌زا، درب‌ها و پنجره‌های خانه و ماشین خود را ببندیم.
  3. برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض گرده که باعث حساسیت می‌شود، میزان گرده موجود در هوا را بررسی ‌کنیم. بهتر است بدانیم که در فصل بهار و تابستان و در فصل گرده‌افشانی درختان و علوفه، میزان گرده هنگام شب بیشتر است. در اواخر تابستان و اوایل پاییز، میزان گرده در ساعات اولیه‌ی روز بیشتر است.
  4. پس از بازگشت به خانه دوش بگیریم، موهای خود را بشوییم و لباس‌هایمان را عوض کنیم.
  5. هنگام انجام کارها در خارج از منزل، از ماسک فیلتردار استفاده کنیم و قبل از آن، داروهای مناسب مصرف کنیم.
  6. شست‌وشوی بینی با آب نمک. یک روش ساده و مؤثر برای خارج کردن گرده‌های تحریک کننده از بینی، شستن آن با آب نمک است. برای این کار می‌توانید از سرنگ حبابدار استفاده کنید.

اگر به درمان بیش‌تری نیاز باشد، معمولا پزشک روش‌های درمانی زیر را پیشنهاد می‌دهد:

• داروهای خوراکی کنترل کننده آلرژی (مثل آنتی‌هیستامین‌ها)
  • داروهای موضعی (مثل اسپری‌های بینی، قطره‌های چشمی،…)

اگر از قبل سابقه ابتلا به حساسیت‌های فصلی داریم، متخصص آلرژی دو هفته قبل از بروز علائم، تجویز دارو را شروع می‌کند.

صفحه ی رسمی اینستاگرام کلینیک شبانه روزی فولادشهر را مشاهده نمایید.

آثار منفی آلرژی فصلی روی کار

بی‌راه نیست اگر بگوییم عدم کنترل علائم آلرژی فصلی، باعث افت کیفیت کارکرد یک کارمند یا افت تحصیلی یک دانش‌آموز می‌شود. علائم آلرژی باعث می‌شود فرد مبتلا برای زمان طولانی از خواب مناسب محروم گردد و نتواند با انرژی کامل روز خود را آغاز نماید. به همین دلیل، فرد احساس خستگی می‌کند و نمی‌تواند روی کارها تمرکز لازم را داشته باشد. این امر به کیفیت انجام وظایف شغلی وی آسیب می‌زند.

در بلندمدت این احساس کسالت عواقب بیشتری برای سلامت ما دارد و احتمال چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را هم در فرد افزایش می‌دهد.

تجربه‌های منفی دیگر را هم در نظر بگیریم. فردی که دچار آلرژی فصلی است و به طور ناگهانی حمله‌ای از تعداد زیادی عطسه برایش آغاز می‌شود یا در میان یک روز کاری صدای گرفته و خش‌دار دیگر با او همراهی نمی‌کند و توان حرف زدن را به طور موقت از دست می‌دهد.

این مشکلات نه تنها اجازه کار یا تحصیل باکیفیت را از ما می‌گیرند، بلکه مدت زمانی را باید صرف کنیم تا به اطرافیان توضیح بدهیم که آلرژی چیست، آلرژی مسری نیست و نگران ارتباط با ما نباشند! آثار منفی آلرژی فصلی روی کار اگر مشغول انجام کار فیزیکی هستیم، تنگی نفس ناشی از آلرژی برایمان مانند کابوس خواهد بود. راه رفتن و جابه‌جایی بار همزمان در حالت عادی هم دشوار است و اگر تنگی نفس به آن اضافه شود به طور حتم مشکلات جدی برای فرد به وجود می‌آورد.

یکی از مشکلاتی که علامت بیرونی ندارد اما دردسر زیادی به وجود می‌آورد، گرفتگی گوش و کاهش شنوایی است. تصور کنید مدیرمان به ما چیزی می‌گوید و ما اصلا آن را نمی‌شنویم. این کاهش موقتی توان شنوایی، ارتباط ما را با دنیای اطراف قطع می‌کند و در این شرایط کیفیت ارتباطات و زندگی هم در محل کار و هم در خانه به شدت پایین می‌آید.

علاج واقعه پیش از وقوع

شاید بهترین کار این باشد که با یک پزشک متخصص آلرژی مشورت کنیم و پیش از آغاز مشکلات آلرژی با راه‌های غیردارویی و دارویی از وقوع علائم آلرژی پیشگیری کنیم یا آنها را تحت کنترل درآوریم.

صفحه ی رسمی اینستاگرام کلینیک شبانه روزی فولادشهر را مشاهده نمایید.

جهت ارتباط با کلینیک شبانه روزی فولادشهر ، اینجا کلیک کنید.

مطالب پیشنهادی کلینیک آریا فولادشهر (کلینیک شبانه روزی فولادشهر):

دلایل ایجاد حساسیت به رنگ مو (علائم و پیشگیری)

علل و علائم آلرژی های پوستی