کلینیک شبانه روزی آریا | درمان تالاسمی

درمان دارویی

بیماران مبتلا به تالاسمی خفیف پس از تشخیص بیماری نیازی به مراقبت‌های پزشکی و درمانی ندارند.افرادی که مبتلا به تالاسمی نوع بتا هستند باید بدانند که ممکن است بیماری‌شان با کم‌خونی ناشی از فقر آهن که بیماری شایع‌تری نسبت به تالاسمی است اشتباه گرفته شود. این دسته از بیماران باید از مصرف مکمل‌های آهن اجتناب کنن، اگرچه امکان وقوع کمبود آهن در آن‌ها در هنگام بارداری یا خون‌ریزی‌های مزمن وجود دارد.  مشاوره برای همه افرادی که دچار اختلالات ژنتیکی هستند توصیه می‌شود به خصوص زمانی که اعضای خانواده در معرض انواع شدید بیماری قرار دارند که قابل پیشگیری باشد. روش درمان تالاسمی به نوع و شدت آن بستگی دارد.

درمان تالاسمی خفیف: علائم و نشانه ها در این بیماری بسیار خفیف می باشد.گاهی اوقات ممکن است فقط به انتقال خون، به خصوص پس از عمل جراحی و یا پس از بچه دار شدن و یا کمک به مدیریت عوارض تالاسمی باشد.

درمان تالاسمی متوسط تا شدید: این نوع درمان در دو روش زیر صورت می گیرد.

• تزریق مکرر خون:

بیماران مبتلا به نوع شدید تالاسمی اغلب نیاز به تزریق هفتگی و مکرر خون دارند که با گذشت زمان، تزریق مکرر خون باعث تجمع آهن در خون شده و می تواند به قلب، کبد و سایر اندام ها آسیب برساند. بنابراین برای پیشگیری از تجمع آهن باید دارو مصرف شود.

• پیوند مغز استخوان:

پیوند سلول های بنیادی ممکن است به درمان تالاسمی شدید کمک کند. قبل از پیوند سلول های بنیادی مقادیر بسیار بالایی از مواد مخدر و یا پرتودرمانی برای از بین بردن مغز استخوان بیمار استفاده می شود. سپس سلول بنیادی از فرد اهداکننده به بیمار تزریق می شود. از آنجاییکه این روش خطرات جدی، از جمله مرگ را به همراه دارد باید فرد اهدا کننده به خوبی همسان فرد بیمار باشد ( معمولاً خواهر یا برادر).

تغییر شیوه زندگی

اگر شما مبتلا به تالاسمی هستید:

•  از مصرف آهن اضافی اجتناب کنید. ممکن است پزشک به شما مصرف مکمل ها و ویتامینهای بدون آهن را توصیه کند.
  •  یک رژیم غذایی سالم داشته باشید: رعایت یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مقدار زیادی از غذاهای مغذی باشد می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته باشید. ممکن است پزشک مصرف مکمل های اسید فولیک را برای کمک به تولید گلبول های قرمز خون توصیه کند. همچنین مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی کلسیم کافی و ویتامین D باشد. ممکن است شما نیاز به مکمل درمانی نیز داشته باشید.

در بیشتر موارد نمی توان از تالاسمی پیشگیری کرد.
اگر شما مبتلا به تالاسمی شده اید و یا حامل ژن تالاسمی هستید
مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج یا بچه دار شدن می تواند کمک کننده باشد.

مطالب پیشهادی :

خدمات کلینیک شبانه روزی آریا