جراحی سر و گردن چیست؟ | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

جراحی سر و گردن چیست؟

جراحی سر و گردن یکی از مهم ترین مسیرهای درمانی برای بهبود مشکلات سر و گردن به شمار می رود.

با قرار گرفتن غده مهم تیروئید و سینوس ها در این ناحیه، اختلالات ناحیه سر و گردن می تواند سلامت کل بدن را تهدید نماید. برای مثال، یکی از سخت ترین شرایط، بروز توده های بدخیم و سرطانی در ناحیه سر و گردن است. معمولا برای شروع درمان این گونه توده ها لازم است بر اساس نظر متخصص، عمل جراحی سر و گردن صورت گیرد.

بروز توده های گردنی و تومورهای درون سر تنها ناحیه اطراف خود را تحت تاثیر قرار نمی دهند. این توده ها عملکرد تمامی قسمت هایی که در ناحیه سر و گردن هستند را دچار مشکل می کنند. برای مثال حفره های بینی، غدد بزاقی، سینوس ها، لب ها، گلو و حنجره در اثر عوارض ناشی از این بیماری ها تغییراتی خواهند داشت.

برخی از مهم ترین بیماری هایی که با یک جراحی سر و گردن نزد یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی رفع می شوند عبارت اند از:

  1. وارد آمدن فشار بر روی نخاع
  2. بروز احساس سرگیجه شدید
  3. ایجاد مشکلات حرکتی
  4. بروز ناهنجاری ها در قسمت های فوقانی ستون فقرات
  5. احساس درد در سینوس ها
  6. عفونت شدید در ناحیه گوش ها
  7. آپنه خواب و خروپف
  8. ایجاد مشکل در لوزه ها
  9. مشکلات مرتبط با فک
  10. تغییر در عملکرد غده تیروئید و یا آسیب به این غده

جراحی سر و گردن چیست؟ | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

اینستاگرام دکتر محمد علی قنبری

 

چه زمانی پزشک متخصص، جراحی سر و گردن را ضروری می داند؟

جراحی سر و گردن برای رفع اختلالات ایجاد شده در ناحیه سر یا گردن به کار می رود. جراحی توده های گردنی و رفع مشکلات تیروئید و اختلالات سینوسی از جمله مواردی هستند که یک متخصص جراحی سر و گردن ممکن است انجام جراحی را در مورد آن ها لازم بداند.

عمده موقعیت هایی که متخصص جراحی سر و گردن انجام این نوع عمل جراحی را ضروری می داند به ظهور توده های گردنی مربوط می شود. جراحی تومورهای گردنی معمولا اولین مرحله در برنامه درمان سرطان های سر و گردن محسوب می شود. طی این جراحی، جراح سر و گردن بافت مربوط به توده را حذف کرده و آن را خارج می نماید. در ادامه برنامه درمانی ممکن است درمان های تکمیلی نظیر شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز انجام گیرد.

جراحی سر و گردن به عنوان یک جراحی مکمل ترمیمی هم می تواند انجام شود. وقتی در اثر یک عمل جراحی در ناحیه گردن یا سر، ظاهر این نواحی تغییر می کند، جراحی ترمیمی می تواند در ایجاد مجدد ظاهر طبیعی نقش بسزایی ایفا نماید.

 

جهت ارتباط با کلینیک شبانه روزی فولادشهر ، اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

تاثیر سیگار بر جراحی بینی

مراقبت بعد جراحی انحراف بینی