تشخیص و درمان حاملگی خارج از رحم | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

تشخیص حاملگی خارج از رحم

روش های مختلفی برای تشخیص و درمان حاملگی خارج از رحم وجود دارد. به موارد زیر توجه کنید:

آزمایش خون (تست هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی)

یکی از علائم حاملگی افزایش این هورمون در بدن مادر می باشد. بنابراین این تست و بررسی میزان تولید و ترشح این هورمون می تواند به تشخیص بارداری فرد کمک کند.
نکته قابل توجه در این زمینه؛ روند معکوس تولید و ترشح این هورمون در حاملگی خارج از رحمی می باشد. (در حاملگی های طبیعی این هورمون افازیش پیدا می کند ولی بالعکس در حاملگی خارج از رحم، کاهش می یابد.)

تشخیص و درمان حاملگی خارج از رحم | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

سونوگرافی ترانس واژینال

این سونوگرافی یکی از موارد مهم در تشخیص صحیح حاملگی خارج از رحم می باشد. تصاویر تهیه شده از بافت رحم توسط امواج صوتی، به پزشک متخصص در تشخیص به موقع و صحیح کمک می نماید.
اگر گزینه های مذکور اثری در تشخیص قطعی حاملگی خارج از رحم نداشته باشند، پزشک با انجام معاینات دقیق تر و انجام تست های خونی بیشتر به بررسی این عارضه و وضعیت بیمار می پردازد.

راه های درمانی بارداری خارج از رحم

از جمله راهکارهای درمانی حاملگی خارج از رحم (قبل از آسیب دیدگی و پاره شدن لوله های فالوپ) عبارتند از:

عمل جراحی لاپاراسکوپی

این روش درمانی با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می شود که هدف آن برداشتن بافت باقی مانده می باشد. این جراحی با ایجاد برش های کوچک در نزدیک ناف مادر و ورود لاپاراسکوپ صورت می پذیرد.
اگر لوله های فالوپ مادر دچار آسیب شده باشند، از این طریق می توان آسیب دیدگی را تا حد زیادی ترمیم نمود. (اگر شدت آسیب دیدگی زیاد باشد، ممکن است قسمتی از لوله فالوپ برداشته شود.)
با حفظ و ترمیم لوله های فالوپ می توان از توانایی فرد برای بارداری های آینده مراقبت نمود.

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی را رعایت کنید

رعایت یک سری نکات مراقبتی بعد از جراحی لاپاراسکوپی لازم و ضروری است. این نکات مهم عبارتند از:
بلند نکردن اجسام سنگین بعد از عمل، نوشیدن مایعات و آب خالص به اندازه ی کافی (جلوگیری از یبوست)، عدم استفاده از تامپون و برقراری رابطه جنسی بعد از عمل (استراحت لگنی)، استراحت جسمی و توجه به سبد غذایی سالم بعد از عمل جراحی.

درمان دارویی حاملگی خارج

اگر حاملگی خارج از رحم در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، می توان با استفاده از داروهای مخصوصی این عارضه را درمان نمود. داروهایی مثل: متوترکسات تزریقی می تواند باعث توقف رشد سلول و جلوگیری از آسیب دیدگی لوله فالوپ شود.
اگر بعد از تزریق اول شاهد کاهش سطح هورمون گنادوتروپین نباشیم، شاید لازم به تکرار تزریق باشد. در اکثر مواقع بعد از تزریق این دارو شاهد بروز علائمی همچون: احساس تهوع و استفراغ یا حتی درد در ناحیه شکمی خواهیم بود.

پیشگیری از حاملگی خارج از رحم

با توجه به اینکه این عارضه ممکن است افراد سالم و بدون سابقه ی خاصی را نیز درگیر کند، بنابراین از نظر منطقی راهکار قطعی برای جلوگیری از حاملگی خارج از رحم وجود ندارد.
با این حال کنترل و کاهش عوامل موثر در این عارضه می تواند تاثیرات شایان ذکری در جلوگیری از ابتلا به حاملگی خارج از رحم داشته باشد.

به طور مثال:

جلوگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی می تواند راهکار پیشگیرانه ی مناسبی برای جلوگیری از ابتلا به حاملگی خارج از رحم باشد.
برای جلوگیری از ابتلا به این نوع بیماری های جنسی می توانید اطلاعات لازم را از متخصص زنان و زایمان کسب کنید. (همچنین استفاده از تجهیزات و ابزارهای پیشگیری مثل: کاندوم نیز جزء روش های قابل قبول برای جلوگیری از ابتلا به این قبیل بیماری ها می باشد.)
استعمال دخانیات را کنار بگذارید. سیگار کشیدن می تواند استعداد شما برای ابتلا به حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد.
اگر سابقه ی حاملگی خارج از رحم در گذشته ی خود و یا خانواده دارید حتما قبل از اقدام به بارداری با یک متخصص زنان مجرب و حاذق مشورت کنید.

 


جهت تماس و کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از نحوه‌ی خدمات دهی کلینیک شبانه روزی آریا فولادشهر می‌توانید

به صفحه‌ی تماس با ما مراجعه فرمایید.

ما را روی نقشه بیابید


مطالب بیشتر:

انواع آزمایشهای تشخیص سرطان پستان

کاهش چین و چروک با تکنیک تزریق ژل

نحوه جوان سازی پوست با لیزر CO2 فرکشنال

یبوست در بارداری | علل و علائم