عوامل شکستن دندانها | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

بررسی روش های ترمیم دندان شکسته
دندان شکسته بهتر است کشیده نشود، کشیدن دندان آخرین راهکار برای زمانی است که هیچ کدام از روش‌های درمانی کارساز نباشد. اگر ترک خوردگی یا شکستگی دندان سطحی باشد و مراقبت‌های لازم صورت نگیرد ممکن است ریشه‌ی دندان آسیب ببیند و زمانی که ریشه دندان آسیب ببیند مراحل درمان طولانی‌تر و هزینه‌های درمان بیشتر خواهد شد، به همین دلیل در صورت بروز هرگونه حادثه باید سریعا به دندانپزشک و کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد.

برای ترمیم شکستگی دندان روش‌های مختلفی وجود دارد که معمولا دندانپزشک می‌تواند بهترین راهکار را با توجه به نوع شکستگی و میزان آسیب به کار گیرد. اگر اقدامات لازم برای ترمیم در اسرع وقت انجام شود درمان هم با درد کمتر و هم با هزینه‌های کمتری همراه خواهد بود.

بررسی انواع شکستگی دندان
از مهم‌ترین انواع شکستگی دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شکستگی کاسپ دندان:
اگر سطح جونده‌ی دندان بشکند این نوع شکستگی را شکستگی کاسپ دندان می‌گویند معمولا ترمیم شکستگی دندان در این حالت هزینه‌های بیشتری نسبت به موارد دیگر می طلبد. این نوع شکستگی درد شدیدی را در لثه ایجاد نمی‌کند.
دندان ترک خورده:
زمانی که ترک و خراش موجود بر سطح دندان به ریشه راه یابد به آن ترک دندان می‌گویند. اگر ترک دندان در اسرع وقت درمان شود می‌توان دندان را نجات داد در غیر این صورت راه‌حلی جز کشیدن دندان و جایگزین کردن آن وجود ندارد.
دندان نصف شده:
اگر دندان ترک خورده درمان نشود و همچنان تحت فشار قرار گیرد فشار مداوم و کار کشیدن از آن باعث نصف شدن دندان می‌شود. در بیشتر مواقع نمی‌توان دندان نصف شده را نجات داد.
شکستگی عمودی ریشه:
شکستگی عمودی ریشه معمولا علائم خاصی ندارد و در این نوع از آسیب، شکستگی از ریشه به سمت سطح دندان امتداد می‌یابد. می‌توان از ملتهب شدن لثه و استخوان به وجود اینگونه شکستگی پی برد.
خطوط شکستگی های مینایی:
خطوط شکستگی های مینایی از جمله خفیف‌ترین نوع شکستگی است که در آن فقط مینای دندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد این نوع شکستگی معمولا هیچ گونه دردی ندارد ولی زیبایی دندان را از بین می‌برد و اگر اقدامات لازم انجام نشود ممکن است در سال‌های بعد باعث شکستگی کامل دندان شود.