کلینیک شبانه روزی فولادشهر | آپاندیسیت

آپاندیسیت چیست ؟

آپاندیسیت یک بیماری است که طی آن آپاندیس شما ملتهب و پر از چرک می شود. آپاندیس شما یک کیسه انگشتی شکل است که از روده بزرگ منشعب شده و در سمت راست پایین شکم قرار دارد. برای این ساختار کوچک هیچ گونه کارکرد ضروری شناخته نشده است اما این به آن معنی نیست که نمی تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
آپاندیسیت دردی را ایجاد می کند که معمولاً در اطراف ناف شما شروع شده و سپس به سمت راست پایین شکم منتقل می شود. درد آپاندیسیت معمولاً طی یک دوره ۱۸-۱۲ ساعته افزایش می یابد و در نهایت بسیار شدید می شود.
آپاندیسیت هر شخصی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد اما اغلب در افراد سنین ۳۰-۱۰ سال رخ می دهد. درمان استاندارد آپاندیسیت عمل جراحی جهت برداشتن آپاندیس می باشد.

نشانه ها

علائم و نشانه های احتمالی آپاندیسیت عبارتند از:

•  درد تیرکشنده ای که در اطراف ناف شروع می شود و اغلب به سمت راست پایین شکم منتقل می شود.
  •  دردی که طی چند ساعت شدیدتر می شود.
  •  حساسیت(Tenderness) در برابر فشاری که شما در سمت راست پایین شکم اعمال می کنید.
  •  هنگامی که سمت راست پایین شکم فشار داده شده و سپس فشار به سرعت برداشته می شود، درد شدیدی در این ناحیه رخ می دهد(حساسیت برگشتی rebound tenderness)
  •  زمانی که شما سرفه می کنید، راه می روید یا دیگر حرکات جنبشی را انجام می دهید، درد بدتر می شود.
  •  تهوع
  •  استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  •  تب خفیف
  •  یبوست
  •  ناتوانی در دفع گاز
  •  اسهال
  •  تورم شکم
    محل درد ممکن است با توجه به سن شما و موقعیت آپاندیس متفاوت باشد.
    به خصوص در کودکان و زنان باردار ممکن است درد آپاندیسیت در مکان های مختلف احساس شود.

علت

علل آپاندیسیت همیشه مشخص نیست.
گاهی اوقات آپاندیسیت می تواند در نتیجه یکی از علل زیر رخ دهد:

• انسداد: باقیمانده مواد غذایی یا یک قطعه مدفوع سخت(مدفوع سنگ مانند) می تواند سبب مسدود شدن دهانه مجرای آپاندیس شما شود.
  • عفونت: همچنین آپاندیسیت ممکن است به دنبال عفونت مانند عفونت ویروسی دستگاه گوارش یا در نتیجه سایر انواع التهاب ایجاد شود.
    در هر دو مورد، باکتری داخل آپاندیس به سرعت تکثیر شده، سبب التهاب، تورم و تجمع چرک در آپاندیس می شود. اگر  این وضعیت به سرعت درمان نشود، آپاندیس ممکن است پاره شود.
مطالب پیشهادی :

خدمات کلینیک شبانه روزی آریا